Hadde jeg ikke visst bedre, kunne jeg nesten trodd at du var ironiskSnøball a écrit :Jeg er redd for at det ikke finnes "tips" for det. Stakkars Klafse, du må være veldig skuffet her.
Syns du må nok akseptere det rett som det er og lære det litt etter litt.
Tror du vi har en god og alltid virkende forklaring om bruket av "i, på, med, av..." osv? Tror du det, tar du feil. Nei, det finnes ikke. Eller, om det finnes, fungerer det ikke alltid. Vi lærer det utenat. Det tar tid, men trinnvis blir vi (blir du, hva angår fransk) bedre kjent med disse detaljene.
Legg merke til at jeg har skrevet mye på norsk denne gangen. Så får du rette på meg hardt og nådeløst.
Men det er alltid greit å få vite når det ikke finnes noen regel. Ingenting er mer frustrerende enn å forsøke å lære 10 000 enkelttilfeller utenat, og så finne ut at det finnes en enkel regel som kunne spart en for bryderiet.
Pour les norvégiens, il y a un désir presque irrésistible de (à? _?) voir la préposition devant un infinitf francais comme un "infinitivsmerke", qui a le même rôle que le "å" en norvégien. On se doit constamment souvenir que aucun "infinitivsmerke" n'existe en francais.
Merci. C'etait les premiers quatre (des 10 000).Forresten: j'aime siffler, je continue à siffler, il est interdit de siffler, il est bon de siffler, osv...
Il n'y a pas beaucoup de (à? _?) corriger, mais voila, des trucs...
"rett som det er" = "de temps en temps" ou "souvent" - est-ce que tu veux dire?
"forklaring om bruket" -> "forklaring på bruken", mieux: "regel for bruken"
"Syns du må nok" -> "Jeg synes nok (at) du må"
"allitd virkende forklaring/regel" -> mieux: "ufeilbarlig forklaring/regel"
"trinnvis" - OK, mais un peu formel. Mieux: "etter hvert"