SAS Braathens

Vous souhaitez apprendre le norvégien ? Vous voulez vous motiver et vous entraider entre membres du forum ? Vous avez une interrogation ? Ce forum est pour vous !

Modérateurs : moonlight, Kristalina, laetitia, canadien, kari, Equipe Administration, Francois

Répondre
kimlenorvégien
Messages : 712
Enregistré le : mar. nov. 22, 2005 8:42 pm

SAS Braathens

Message par kimlenorvégien »

For noen av dere har det sikkert ikke gått dere hus forbi at SAS Braathens nå har et virkelig tynnslitt rykte etter alle de særdeles uheldige hendelsene som inntraff i januar i år. Torsdag 4. mai kunne man igjen være vitne til passasjerenes vrede i avgangshallen på Gardermoen, men det var bare en forsmak på hva som kan bli en realitet utover våren og sommeren. Det er nemlig sannsynlig at flygelederne setter seg på bakbena.

Fusjonen mellom Scandinavian Airlines Systems og Braathens S.A.F.E skapte grobunn for det som senere skulle bli stridens harde kjerne i konfliktene som inntraff på nyåret. godtok I den spede begynnelse godtok de kabinansatte i SAS et lavere lønnsnivå for å utjevne forskjellen med lønnsnivået for Braathens ansatte, men begge parter fortsatte å høre inn under ulikt regelverk. Da streiken var et faktum var noen av kravene en felles avtale for alle kabinansatte i SAS Braathens, samt lik lønn for likt arbeid.

De første forhandlingene med lederen for de kabinansatte, John Lyng, og ledelsen resulterte ikke i at partene kom noe nærmere en minnelig løsning, og dermed ble 400 flyavganger innstilt umiddelbart etter at dette ble kjent. Flere tusen passasjerer hadde på oppfordring møtt opp som vanlig i håp om at nettopp deres billett kunne bli booket om, men det håpet gikk fløyten da SAS kun hadde 2-to, skrankeansatte til å behandle illsinte og fortvilte passasjerer. Stemningen sto heller ikke i taket da SAS ansatte begynte å rope ”Back off! Back off!” da de omsider innså at kapasiteten var for dårlig…

Dette var faktisk bare den berømmelige dråpen som fikk begeret til å renne over, for tidligere var det blitt avslørt at SAS Braathens hadde kansellert flyavganger på innenriksrutene som følge av for lave bookingtall. Flygelederne på Røyken hadde også sagt (og gjort) sitt med påfølgende forsinkelser og innstillinger. Pilotene krevde høyere lønn og da de ikke ble bønnhørt var plutselig 100 piloter ”syke”. Samtidig!
I etterkant av streiken har flere av de store kundene til SAS Braathens satt selskapet til veggs ved å stille garanti mot den slags gjentakelser (Posten, Norsk Hydro, Statoil…) Skanska gikk til det skritt å si opp avtalen med SAS Braathens.
Det burde gi solide signaleffekter.

Så hvorfor var det igjen, torsdag 4.mai, noe som minnet om russiske matkøer før murens fall i ankomsthallen på Gardermoen? Nye sikkerhetsrutiner! Og de virket som kom som kjerringa på julekvelden for uten noe forvarsel hopet det seg opp foran sikkerhetskontrollene. Gardermoen skal heretter følge EU-regler, hvilket innebærer blant annet at bærbare datamaskiner skal fremvises og ytterjakker skal av. Neste kapittel av ”Kaos på Gardermoen” kan altså bli en ny flygelederstreik. Kanskje vil franske turister ufrivillig være med på å skrive dette kapittelet?...
Så herved er dere informert.
Répondre