Høsten er snart her!

Vous souhaitez apprendre le norvégien ? Vous voulez vous motiver et vous entraider entre membres du forum ? Vous avez une interrogation ? Ce forum est pour vous !

Modérateurs : moonlight, Kristalina, laetitia, canadien, kari, Equipe Administration, Francois

Répondre
kari
Modérateur
Modérateur
Messages : 497
Enregistré le : mar. sept. 23, 2003 8:01 pm

Høsten er snart her!

Message par kari »

:elan Hei alle sammen!

Nå er høsten snart her, om noen uker skrur vi tilbake klokken en gang til, og kan sove en time lengre.

Skole-året er i gang igjen for de fleste, selv om studentene her i Frankrike begynner senere enn i andre land.

Her på kysten hvor jeg bor, er det fortsatt godt vær, og man kan bade og sole seg enda, men nå har vi i grunnen fått vår dose med sommer, og går gjerne inn i en ny års-tid.

Om høsten er det tid for sanking av bær og sopp som skal saftes, syltes og tørkes, en tid hvor det også er fint å plukke mose, kvister og kongler til juledekorasjoner.

:elan :elan :elan :elan :elan :elan :elan :elan :elan :elan :elan :elan

Høst = automne
Høsten = l'automne
Å skru = visser/tourner
Skrur vi tilbake = nous retardons
Tilbake = en arrière
Kysten = la côte
Sanking = cueillette
Saftes = faire du sirop
Syltes = mise sous conserve
Tørkes = faire secher
Mose = mousse
Kvister = branches
Kongler = pommes de pins ou d'autres arbres

Bonne leçon!

:elan
Kari Gjertrud Simens's datter Dølgaard. Mor Jorunn Høsøien datter av Magna og Karl Otto Høsøien fra Røros. Far Simen Dølgaard fra Os i Østerdalen
franskmann
Messages : 67
Enregistré le : jeu. mai 05, 2005 5:46 pm

Re: Høsten er snart her!

Message par franskmann »

[quote="kari"]:elan Hei alle sammen!

"Nå er høsten snart her, om noen uker skrur vi tilbake klokken en gang til, og kan sove en time lengre"
Nå er sommeren igjen her i sør bourgogne , været er veldig fint og det er mye solen .
"Skole-året er i gang igjen for de fleste, selv om studentene her i Frankrike begynner senere enn i andre land."
Skole-året begynte forrige mandag på skolen min , 27 elevene i klassen min og det er masse skolebarna på samme stedet ! Barna som bare prater i vei !
Om høsten er det tid for sanking også ! Vindyrkingen er de mest populær
fulltidsjobben i området .
Habitant le sud-bourgogne je suis en train d'apprendre le Norvégien et je recherche des conseils ,des "tips" sur l'apprentissage de la langue.
kari
Modérateur
Modérateur
Messages : 497
Enregistré le : mar. sept. 23, 2003 8:01 pm

Message par kari »

Hei Franskmann! :elan


Nå er sommeren igjen her i sør bourgogne , været er veldig fint og det er mye solen .

Peut être voulais tu dire que l'été est revenu? Dans ce cas, ce serait: "Nå er sommeren kommet tilbake igjen her i sør Bourgogne, været er veldig fint og det er mye sol.

On dit "sol" lorsque c'est dans le sens "beaucoup de soleil" = "mye sol", et lorsque l'on parle "du soleil" (la planète), on dit effectivement "solen".

Skole-året begynte forrige mandag på skolen min , 27 elevene i klassen min og det er masse skolebarna på samme stedet ! Barna som bare prater i vei !

Je dirais "Skole-året begynte forrige mandag på skolen min, det er 27 elever i klassen min og det er masse skolebarn på samme stedet ! Barn som bare prater i vei ! "

:elan Quand je parlais des "studentene" (les étudiants), il s'agissait de l'enseignement supérieur. Les enfants de l'école élémentaire et secondaire, sont soit "elever" soit "skole-elever". Les élèves du lycée sont des "elever fra videregående skole", et les étudiants sont les "studenter".

Om høsten er det tid for sanking også ! Vindyrkingen er de mest populær
fulltidsjobben i området .

Et j'adore les vins de Bourgogne!!!!! :elan :elan :elan

Bonne journée

Kari
Kari Gjertrud Simens's datter Dølgaard. Mor Jorunn Høsøien datter av Magna og Karl Otto Høsøien fra Røros. Far Simen Dølgaard fra Os i Østerdalen
Répondre