Sujet bac norvégien LV3

Vous souhaitez apprendre le norvégien ? Vous voulez vous motiver et vous entraider entre membres du forum ? Vous avez une interrogation ? Ce forum est pour vous !

Modérateurs : moonlight, Kristalina, laetitia, canadien, kari, Equipe Administration, Francois

oiseaulys
Messages : 353
Enregistré le : mer. août 26, 2015 1:43 pm

Re:

Message par oiseaulys »

skogtroll a écrit :
Da vi kom til skolen, bestemte frøken at den dagen skulle vi sitte i grupper. Vi trakk lodd om
hvem som skulle vaere på samme gruppe, og det var fortsatt ingen god dag.
Gjett hvem jeg fikk på gruppa mi? Tre jenter.
Helt i orden hvis en av dem hadde vaert Silje for eksempel. Men nei da. Silje kom ikke på min gruppe.
Men det gjorde selvfølgelig Camilla.
Camilla bryr seg med alt. Hun stikker huet ned i matboksen din og sier :
-Sjokoladepålegg nå igjen?
Og Camilla sladrer til frøken hvis vi spiller fotball på plenen bak laerervaereslset.
Max, som satt på gruppa naermest min, i en gruppe med bare gutter, la seg langflat over pulten og lo.
-Ikke overdriv, hveste jeg. -Neste gang er det din tur!
Gruppeoppgaven var å skrive dikt.
-Kjaerlighetsdikt, Svein, ropte Max og lo så han holdt på å ramle av stolen.
-Nå må du slutte med det tullet, Max, sa frøken. -Dere kan skrive dikt om hva som helst.
-Om fotball? spurte Dan, som spiller på laget mitt.
Frøken nikket.
Guttene i klassen er temmelig fotbalgaerne.
Og nå snakket alle i munnen på hverandre.
-Hysj, sa frøken. -Ro dere ned. Jeg sa at dere kunne skrive om hva som helst. Vaer stille nå, og jobb!
Tina og Monica begynte å skrive med en gang. Jeg så ned i boka mi. Tygde på blyanten.
-Du må skrive, sa Camilla.
-Pass på deg sjøl, sa jeg. -Ser du ikke at jeg tenker?
-Ikke spark! Sa hun og så surt på meg.
-Jeg sparker ikke. Er det ikke lov å riste litt på beina kanskje?
Frøken gikk innom alle gruppene og spurte hvordan det gikk. Da hun kom til vår, sa Tina at hun hadde skrevet to dikt allerede.
-Jeg skriver dikt om en hest, sa Monica.
-Camilla skriver om et vortesvin, sa jeg.
-Gjør jeg ikke, sa hun og geipet.
-Hva skriver du om da, Svein?
Frøken hadde satt seg på huk ved siden av meg. Jeg holdt handa over den blanke siden boka mi.
-Jeg tenker, svarte jeg. -Det gjelder å planlegge. En kan jo ikke skrive hva som helst.
Frøken klappet meg på skulderen og sa at alle hadde hver sin måte å gjøre det på.
Marit Nicolaysen : Svein og rotta går for gull, Aschehoug2000
Pour me tester et m'entraîner, j'ai essayé de traduire ce texte. Bien évidemment, je n'ai pas regardé au préalable la traduction de Snøball.
Voici quelques propositions très légèrement différentes de celles de Snøball :
Frøken : demoiselle pour institutrice, ou maîtresse ; en fait ce mot ne m'a pas posé de problème car il est très usité en ce sens (demoiselle pour institutrice) dans toute la littérature du XIXe siècle.
Matboksen : la boîte à sandwich, "bento".
Sjokoladepålegg : pâte à tartiner au chocolat (je suppose qu'il s'agit en fait d'une tartine à la pâte de chocolat, genre Nutella).
Frøken nikket : l'institutrice acquiesça de la tête.
Tygde på blyanten : en mâchouillant mon stylo.
Vortesvin : phacochère.
Frøken hadde satt seg på huk ved siden av meg : l'institutrice se pencha vers moi (de mon côté, à côté de moi).
Répondre